Co s tím, když žáci nenosí pomůcky do VV?

Vedu si třídu do učebny výtvarné výchovy. A už netrpělivě moje nervová soustava čeká, kdo si zase zapomněl přinést umělecké potřeby, které jsem jim minulý týden zadala. Jaké duchaplné výmluvy typu: „No, já jsem to nestihl, protože těsně před zavírací dobou papírnictví píchla tramvaj kolo!“ budu nucena poslouchat. Jak se celá třída bude náramně bavit a já budu ztrácet, už tak minimální, čas 45 minut z mé hodiny.

Když jsem si představovala, že Ti, kteří to 100% zapomněli, jsou samozřejmě Ti, říkejme jim „baviči třídy“ a pravděpodobně budou přesto, že dostanou poznámku za zapomínání a náhradní zcela „zajímavý“ úkol, dělat televarieté pro celou třídu… Tuto realitu jsem neměla nikdy „ty koule“ vyzkoušet. Nemusím přece vyzkoušet všechna dobrodružství, které nabízí školní ústav!

Jak jsem řešila pro výuku umělecké potřeby?

Jednoduše! Na začátku školního roku jsem žákům sdělila, že pomůcky do výtvarné výchovy nebudou nosit. Ve třídě, samozřejmě, zavládlo bujaré nadšení a já směle pokračovala dále a donesete mi 150Kč,-! Ve školním roce je 10 měsíců, to znamená 15,-Kč na měsíc. (Doporučuji zmínit částku za měsíc!)

Co Vám to přinese? (směrem k žákům)

1) Jak ušetříte?

„Ušetříte! Protože budeme pracovat s různými uměleckými potřebami. Budeme tvořit (např.  s keramickou hlínou, temperovými barvami, koupím Vám i zlatou a stříbrnou, anilinovými barvami, vodovými barvami, některými  druhy akvarelových barev. Budeme používat různé tuše a inkousty, černý uhel, hnědé rudky, suché pastely, voskové pastely, inkousty, různé druhy štětců, různé rozměry výkresů a pokračujete…) „

  • (Osvědčilo se mi, žákům vše logicky vysvětlit a spočítat, protože otázka peněz je pro žáky zásadní! Přeci jenom jim to nemůžeme mít za zlé, vyrostli v konzumní společnosti. A doslova milují používat zlatou a stříbrnou barvu!)
  • Temperové barvy doporučuji koupit v litrovém balení a v této láhvi i demonstrativně předvést, aby si opravdu uvědomili, že už nemusí mačkat svoje malé tubičky, ale mohou začít opravdově malovat!
  • Doporučuji udělat i seznam všech výtvarných pomůcek, s kterými byste chtěli pracovat. A u každého artiklu uvedli i cenu, aby jste to měli pěkně černě na bílém v ruce. Sečteno podtrženo celkově byste potřebovali …,Kč. Zdůrazněte, že si uvědomujete, že to není reálné, a proto přicházíte s tímto řešením, vybrat částku peněz a společné pomůcky sdílet s žáky ve škole.

2) Budete bez starostí!

„A když byste to všechno spočítali, tak Vás to vyjde na ….,- Kč a to je velikánská částka, proto bude lepší, když vyberu peníze. Já za vybrané peníze vše nakoupím v ne obyčejném papírnictví, ale ve velkoskladu, protože tam koupím pomůcky levněji. Přivezou nám je do školy. Pro Vás to znamená, že budete bez starostí! Přijdete do výtvarné výchovy a vše tady pro Vás budu mít přichystáno.“

  • Dnešní děti jsou často pod tlakem a stresem a tato představa je velice uklidní.

3) Jak dostaneme za málo peněz hodně zábavy?

„Navíc tímto způsobem, sdílení výtvarných pomůcek s více třídami to znamená, že můžu nakoupit různé umělecké potřeby jako třeba třpytky, protože budu mít k dispozici více peněz. 

  • Nevím proč, ale slovo „třpytky“ je pro žáky magické! Okamžitě z něho mají radost, tak je dobré ho v tomto případě zmínit, pokud s nimi např. před Vánoci chcete pracovat. Pokud se tak stane, ujišťuji Vás, že slovo „třpytky“ se stane magické i pro uklízečky Vaši školy. Při vytírání je roznesou po celé škole a všechny podlahy dostanou třpytivý punc vánoční atmosféry.

4) Jak lze předcházet modulové situaci?

„Pokud z Vás někdo již má temperové barvy, štětec, herkules  a voskovky doma. Nechejte si je tam. Budou se Vám hodit, když budete doma něco vytvářet. Před zahájením školního roku, kdy Vaši rodiči získali seznam pomůcek, bylo za VV jasně uvedeno donést 150Kč na celý školní rok na výtvarný materiál!“

  • To Vám vřele doporučuji, pokud se Vaši kolegové domlouvají, z kterého předmětu, co jednotlivý vyučující požadují do svého předmětu, Vy uveďte částku za výtvarné pomůcky. Rodiči budou rádi, že Vám dají 150Kč,- a nemusí nikde běhat po obchodech.

5) Co když bude výuka online?

„Pokud nastane online výuka v některých měsících školy. Máme dvě možnosti. Jedna je, že Vám převedu část peněz, kdy bude výuka online na příští školní rok a částka příští rok bude nižší. To znamená, pokud bude 3 měsíce online výuka, 3 x 15 = 45,-Kč. Příští rok zaplatíte pouze 105,-Kč. 

Druhá možnost je, že během online výuky Vám zajistím vzdělávací program online a ty peníze použiju na něj.“

 

6) Co s penězi?

„Peníze, které od Vás vyberu budou vloženy do školní pokladny a podle potřeby za ně budu kupovat materiál, který budeme potřebovat nebo nám bude docházet. Nemusíte mít obavy, že by se ztratila jediná vaše korunka. Vše bude vyfakturováno na školu v tomto školním roce. A já budu hlídat, aby mi vše na korunu sedělo!“

  • Doporučuji Vám, aby peníze vybíral pokladník třídy případně třídní učitel. A Vám peníze byli pouze předány. A samozřejmě formu, kterou uznáte za vhodnou, sdělíte žákům tuto informaci o vybírání peněz první hodinu výtvarné výchovy v novém školním roce.
  • Pokud nejste jediný výtvarník ve škole, ale je Vás více, doporučuji kolegům navrhnout tento způsob vybírání peněz a sdílení materiálů, protože čím více peněz nasbíráte, tím větší možnosti se Vám otevřou ke tvoření. 
  • Já jsem učila 11 tříd výtvarnou výchovu. Když k nám přišla nová kolegyně, vysvětlila jsem jí svůj osvědčený způsob a pokračovali jsme v něm. Sdělila mi, když potřebovala nějaký materiál a já ho společně se svým pro nás všechny objednala. Má nová kolegyně, která byla velmi zkušenou praxí otřelou učitelkou VV, z tohoto systému byla nadšená, vděčná a velmi si ho pochvalovala.

7) Jak se budeme o naše společné výtvarné pomůcky starat?

„Když si představíte školní lavici, která je plná věcí. Jsou tam zaschlé fleky od barev, ale některé ještě špiní, zbytek svačiny po někom, zmačkané papíry, 2 prázdné zmačkané PET láhve, rozházené fixy a ohryzek z jablka….

A pak si představíte prázdnou, čistou lavici, kde máte věci pouze k tomu, aby jste něco vytvořili. Je tam pouze nový výkres a tužka na návrh. Jakou lavici si vyberete? Každý koho znám i ti, kteří o sobě tvrdí, že jsou „bordeláři“ i ti kteří říkají, že „zvládají s přehledem svůj chaos“, si vyberou tu prázdnou a hlavně čistou školní lavici k práci.

To znamená, že když přijdete do výtvarné učebny, bude Vás čekat uklizená učebna, kde vše má svoje místo. To znamená, že když budu pracovat s temperovými barvami, paletou, štětci a nádobou na vodou, tak vše po sobě pečlivě umyju a uklidím. Vše dám na místo, odkud jsem si to vzal. Aby žáci, kteří přijdou po mně, měli vše tip, top a mohli se pustit do tvůrčí práce! Budete mít po sobě umyté, čisté a samozřejmě suché stoly.

A budeme to dodržovat z jednoho prostého důvodu, abychom se zde dobře cítili!“

  • Doporučuji mít k dispozici jar, minimálně 10 houbiček na mytí nádobí a dostatek suchých hadrů.

Co Vám to přinese? (Vám, učitelům)

  • Absolutní svobodu!
  • Můžete popustit uzdu své fantazii a dělat cokoliv!
  • Napadne Vás nebo uvidíte někde skvělý nápad a budete mít finance, aby jste ho s žáky mohli zrealizovat.
  • Nebudete omezováni pouze na frontální výuku, ale můžete kombinovat témata, pracovat ve skupinách.
  • Nemusíte se trápit, že jedna třetina žáků, už má zadání hotové a co teď s nimi? Máte všechny pomůcky po ruce a nový úkol, už pro ně jistě máte připravený…
  • Žádný žák se Vám nemůže vymlouvat, že nemá pomůcky.

 

Miluju svět výtvarného umění a mou vášní je učit výtvarnou výchovu a vytvářet učební materiály se stylem, kteří dnešní teenageři a pedagogové ocení! Můj příběh si přečtěte zde>>