Co ocení žáci, které připravujete k talentovým zkouškám na uměleckou školu?

Z pohledu žáka, že ho naučíte kreslit, to je absolutní samozřejmost! Od toho tam přeci jste! A navíc pokud používáte hlášku jako já, kterou jsem převzala z vysoké školy: „Kreslit se naučí i cvičená opice!“ Tak věřte tomu, že to, že jste kultivovali žákův vizuální projev do té míry, že nyní vyniká v kresbě, berou stejně přirozeně, jako že se naučili číst a psát…

Z pohledu učitele víte, že žák potřebuje mít TOP domácí práce 10 – 20 kusů, že je třeba s ním trénovat zátiší, kresbu různých struktur a materiálů, portrét a figurální kresbu, ale to jsme v bodě A! Bod B je, aby žák složil úspěšně talentové zkoušky. A to co je mezi bodem „A“ a bodem „B“ je přesně to, „co žáci ocení“!

Co je mezi bodem „A“ a bodem „B“?

Na to jsem se zeptala své bývalé žákyně ze základní školy Nikoly Kovářové, která tento rok maturovala na prestižní škole, na kterou jsem ji připravovala na talentovky. „Vždy je pro mě nesmírně důležité, co si žáci opravdu myslí!“ A na otázku: „Co ocení žáci, které připravujete k talentovým zkouškám na uměleckou školu?“ Logicky nejlépe odpoví právě žák:)

Tuto otázku jsem Nikol položila až poté, co se stalo něco, co mi doslova vyrazilo dech… Minulý rok v září jsem obdržela od Niki zprávu na Instagramu.

Vzhledem k tomu, že v její osmé a zejména deváté třídě na ZŠ jsme spolu strávily tolik času, tak dnes už si tykáme:)

Nikol chodila ke mně do zájmového kroužku „Výtvarný ateliér“, který jsem vedla pro žáky základní školy, na které jsem učila. V osmé třídě mi oznámila, že by chtěla jít na uměleckou školu:)

Byla jsem ráda, protože jsem v ní viděla takovou uměleckou duši! A domluvily jsme se, že bude chodit ke mně do výtvarné učebny kreslit, jak jen bude moci. Skoro každý den jsem měla odpolední vyučování a Niki chodila a kreslila.

Jednou za mnou na obědech přišla, aby se omluvila, že dnes nemůže přijít, protože zítra píší test z matematiky:) a musí se učit! Odpověděla jsem jí: „To je na Tobě. Tvoje volba. Co myslíš, že je pro Tebe nyní prioritou, vzhledem k tomu, co chceš v životě dokázat…?“ Niki zamyšleně odešla.

Priorita: Test z matematiky nebo „trénovat“ kreslení?

Nikol se rozhodla, že kreslení je pro ni momentálně důležitější. A to odpoledne přišla kreslit. A tak se svou píli dostala na střední školu, po které její duše toužila a studovala to, co si její srdce vybralo. A po čtyřech letech já stála jako jedna z modelek, oděna v jejím modelu z kolekce „Šamani“, která byla věnována lidem, kteří je inspirovali na jejich životní cestě. („Inspirovali je“ píši záměrně, protože tuto kolekci navrhla a ušila Nikola společně se svým spolužákem Adamem Vejtasou.)

Nikdy bych si nemyslela, že jako učitelka výtvarky budu součástí…

…neuvěřitelné, absolutně inspirující a kouzelné atmosféry ze zákulisí módní přehlídky, kde se misí nervozita a perfekcionalismus začínajících fashion designerů, suverenita začínajících make-up artistů a vlasových stylistů, věčně „nespokojených“ choreografů. Ten prostor plný mladých energetických lidí, kteří mají v životě své vize a jdou si za nimi, mě nadchnul:)

A jak  vypadalo závěrečné defilé navržených modelů Nikoly Kovářové a Adama Vejtasy? Podívejte se sami!

Čím jsem Nikole nejvíce pomohla?

Když jsme se s Nikol po její první velké módní přehlídce sešly na kafe, dlouho jsme si povídaly o našich snech, vizích, životech, zdarech i nezdarech. A o tom, co bych s vámi chtěla sdílet, třeba to pro vás bude inspirující: „Co pro Tebe bylo nejdůležitější, když jsem Tě připravovala na talentovky? Zkus mi říct 3 věci!“

3 VĚCI, KTERÉ  ŽÁCI NEJVÍCE OCENÍ PŘI PŘÍPRAVĚ NA TALENTOVKY

1. Učitel pomůže žákovi s výběrem školy

  • Kvalita školy vzhledem ke konkrétnímu žákovi
    Vhodný výběr školy pro žáka je stěžejní. Je fajn si uvědomit, že žáci nemají představu a srovnání! Jak vypadají školy, jaká je kvalita různých škol. Jaký je rozdíl, když půjdu studovat do malého města a jaký, když půjdu studovat do velkého města. Jaký vlastně žák je a co by mu více vyhovovalo? Je vhodné to s nimi dost detailně probrat, co to pro ně bude znamenat, protože to je místo, kde stráví další 4 roky svého života. Doporučuji žákům, ať jdou na dny otevřených dveří, a pak sami uvidí, kde je to volá!
  • Sebevědomí žáka
    Např. Žák si vybere školu v malém městě, kde přijímají 30 lidí do výtvarného oboru, na který se hlásí, protože se cítí, že se tam dostane. Na školu ve velkém městě, která je prestižní, kde se studentům více věnují, berou jen 8 lidí. Žák tam byl na dnu otevřených dveří a doslova cítil, jak ho tam volá jeho duše, si ani přihlášku nepodá, protože má strach, že by se tam nedostal, tak to ani nezkusí. "Kdo to nezkusí, nemůže vyhrát!" Buďte Ti, kteří žákům pomohou si plnit své sny:) Ti, kteří je "nakopnou" a ukáží jim cestu, jak to zvládnout.
  • Výběr studijního oboru a vedoucího ateliéru
    Není od věci žáky upozornit, že u výběru školy by měli zohlednit i výběr učitele. Jak to myslím? Člověk, který vede ateliér, do kterého se primárně hlásí, bude jejich mentorem po dobu 4 let. A měla by to být osobnost, která jim bude lidsky sedět, která pro ně bude vzorem. A seznámit se s ním tím způsobem, že se domluví na konzultaci domácích prací, toho zjistí plno, jak o něm, tak dostanou zpětnou vazbu na svou tvrorbu.

2. Učitel zjistí, co přesně bude na přijímacích zkouškách

  • Přesné zadání
    Ředitelé SUŠ musí zveřejnit kritéria přijímacích zkoušek pro obory s talentovou zkouškou do 31. října. Termíny talentové zkoušky se konají většinou v období od 2. ledna do 15. února. To znamená, že do Vánoc je třeba mít vše s žákem připraveno. Prvním kolem jsou většinou domácí práce v rozsahu 10 - 20 kusů. Kresebné práce: Zátiší (soustředím se, aby se žák naučil kreslit různé struktury: dřevo, keramika, sklo, kov, plast. Dále práce, kde se žák učí kreslit látky, tkaniny, vlnu, krajku. Přírodní materiály dřevo, kámen, mušle. Geometrické tvary, které se opakují, např. automat na žvýkačky, kde je hodně koulí - žvýkaček. (Žák tím, že nakreslí 100 koulí, si tvar koule opravdu natrénuje. Zajímavé je pro žáky zachytit statické předměty, ale i v letu (láhev, která padá). Samozřejmostí je umístit věci správně do kompozice a zvládnout perspektivu.
  • Konzultace s vyučujícími ze školy, kde se žák hlásí
    Každá škola preferuje jiné složení domácích prací a to je třeba zjistit. Zda škola, kde se žák hlásí preferuje např. 60% studijních kreseb a 40% volnou tvorbu žáka. Volná tvorba by měla být opravdu vlastní, autentická žákova tvorba, nemělo by se jednat o překreslené obrázky z pinterestu. Samozřejmě inspirovat se žáci mohou čímkoli, ale mělo by jít o jejich vášeň, kde ukáží, proč se hlásí právě na obor, na který se hlásí.
  • Tréning
    V 2. kole budou mít třeba žáci navrhnout a poskládat krabičku, která bude sloužit jako návrh pro parfém. Tady je důležité to nepodcenit! "Tréning dělá mistra." Je důležité si to vyzkoušet, zažít a nacvičit, protože tady pak rychlost na přijímacích zkouškách bude důležitá. Když to žák nebude mít natrénováno, tak to nestihne. Doporučuji takových krabiček vyrobit třeba 5 v různých tvarech.

3. Učitel jako motivátor a hnací motor

  • Iniciuje akce a činy
    Na začátku 8. třídy, celé třídě objasním, co to jsou talentové zkoušky na uměleckou školu, co obsahují a pokud někdo zvažuje, že by se chtěl na uměleckou školu v devítce hlásit, je třeba se začít velice aktivně připravovat. Protože prostě než vznikne 20 TOP prací, tak to zkrátka chce svůj čas. Je důležité to objasnit i žákům velice demonstrativně. 1 výkres vám bude trvat třeba 6 hodin a potřebujete jich 20! To máme 120 hodin... A ten kdo nad tím opravdu uvažuje, tak pochopí, že nejvyšší čas s přípravou už nastal! (Pokud se kluci chtějí hlásit třeba na řezbáře a jsou tam jako domácí práce jen 3 kusy, tak to zvládnou se připravit i během devítky.)
  • Soustředí se na konkrétní cíle a výsledky
    Dnešní teenageři jsou často ve stresu a je důležité stanovovat jednotlivé cíle tak, aby všechno zvládli v klidu a v tvořivosti. Sama osobně, když jsem ve stresu, nejsem kreativní. Je dobré si s žákem (ideálně v té 8. třídě) sednout, vypracovat plán, kdy se budete zaměřovat na jaký cíl a jaký bude výsledek. Samotný žák bude vědět, co ho čeká, bude se chovat mnohem zodpovědněji, protože si bude vědomý, že aby se dostal na konkrétní školu, musí proto udělat to a to, tehdy a tehdy.
  • Průvodce "temnými údolími" na cestě
    Je důležité být laskavý, vnímavý a budovat důvěru u žáků, abyste je mohli "provést temnými údolími" na jejich cestě. Protože pak vám třeba řeknou, že mají strach, že nejsou dost dobří, že jim to nejde, jak by si přáli. Je fajn je ubezpečit, že to je normální, že nikdo neuměl kreslit hned. Já osobně jim říkám vždy své příběhy. Jak jsem se nevzdávala a na vysokou uměleckou jsem se hlásila několikrát, že mě přijali až na čtvrtý pokus. Jak jsem první semestr měla strach, že mě vyhodí z kresby, že jsem byla úplně nejhorší ze všech, ale nevzdávala to a začala doma každý den kreslit a stalo se, že jsem pak na klauzurách (zkoušky na vysoké umělecké škole) měla nejvíce bodů ze všech, jenom proto, že jsem pilně trénovala. A tímto způsobem jsem žákům opět dodávala sílu se nevzdávat a vidět "světlo na konci tunelu" a myslím, že za to byli a jsou vděční!
  • Budovat vztah a lásku k umění
    Rozvíjet kulturní souvislosti a vytvářet pozitivní vztah u žáků, vnímám jako velice důležité ve výtvarné výchově. Osvědčilo se mi mít 1x teoretickou hodinu za 2 - 3 měsíce. ALE POZOR! Takovou hodinu, která bude žáky bavit, kde maximálně zaujmu jejich pozornost. Říct žákům prostě to: "CO ŽÁKY PŘIROZENĚ ZAJÍMÁ ZE SVĚTA VÝTVARNÉHO UMĚNÍ?" Pracovala jsem na takových hodinách řadu let, pokud vás to zajímá, doporučuji vám se podívat na mé webináře pro učitele výtvarné výchovy.

 

Jsem moc šťastná…

… za to, že Nikola si své sny a touhy v životě plní.

A za to že jsem byla…

Jsem…

A snad i budu u toho:)

Miluju svět výtvarného umění a mou vášní je učit výtvarnou výchovu a vytvářet učební materiály se stylem, kteří dnešní teenageři a pedagogové ocení! Můj příběh si přečtěte zde>>