Jaké filmy o umělcích žáky zaujmou?

Obecně se dá říct, že životopisné filmy o umělcích jsou pro žáky nudné. Najdou se však unikátní filmy o umělcích, které zaujmou i tak mladého diváka, který ještě chodí na základní školu. Pro žáky jsou atraktivní filmy, které mají strhující děj, zajímavý příběh a krásnou kameru.

Jak pracovat s filmy o umělcích ve výtvarné výchově?

V teoretických hodinách je ideální používat videa v úvodní motivační části hodiny. Když jsem s žáky probírala téma „Proč je umění tak drahé?“, zaujmula jsem pozornost žáků touto ukázkou z filmu Nedoknutelní z roku 2011. Klikněte na odkaz pro přehrání videa zde.

Nejvíce se mi osvědčilo ve frontální výuce přehrát žákům ukázku z filmu. Ideální délka videa je 2 minuty. Pro motivaci a upoutání pozornosti žáků jsou ideální trailery filmů.

Na celý film se nedoporučuji dívat v hodinách výtvarné výchovy. Koho ukázka zaujme, může se podívat doma. V hromadném vyučování bych nedoporučila sledovat filmy v rámci výtvarné výchovy, protože se vždy najde skupina žáků, kteří by mnohem raději byli v kreativním procesu.

V rámci skupinové výuky lze přehrát žákům celý film. Skupina, která sleduje film sedí v předních lavicích a kouká na film. Skupina, která je naladěna tvořit, pracuje na svých výtvarných pracích a neruší svými hlasovými projevy ostatní.

Dva tipy na filmy o umělcích, které žáky zaujmou:

1) Film: S Láskou Vincent (2017)

Pro žáky základní školy bych doporučila k shlédnutí tento unikátně zpracovaný film o Vincentu Van Goghovi. Z mé zkušenosti je film vhodný pro žáky sedmého, osmého a devátého ročníku. Pro žáky šestého ročníku je film ještě náročný, protože má titulky, starším žákům už to nevadí a vnoří se do děje i s nimi.

Jedná se o první film svého druhu na světě. Předlohou pro animované obrazy jsou hrané scény se skutečnými herci. Jak film vznikl je dobře objasněno v této videoukázce. Klikněte na odkaz zde: Tento záznam žáky vždy nadchne natolik, že se o film začnou přirozeně zajímat.

Film o Vincentu Van Goghovi byl natočen kombinací hraného filmu a animace originálních olejomaleb. Přesněji řečeno 66 960 originálních olejomaleb vytvořených 125 umělci z celého světa podle 94 původních van Goghových děl. Slovy tvůrců by „rozložené obrazy dokázaly pokrýt celý Londýn nebo Manhattan“.

Žákům se tento film líbí, protože vznikl jedinečným způsobem, je animovaný a má strhující děj. Tímto způsobem se seznámí zábavnou formou s životem Vincenta Van Gogha a jeho jedinečným malířským rukopisem, který dále už lehce rozpoznají od jiných umělců.

2) Film: Frida (2002)

Film o malířce Frídě Kahlo bych doporučila pro žáky 9. ročníku základní školy a gymnázia. Strhující životní příběh slavné extravagantní mexické malířky Fridy Kahlo žáky upoutá dokonalou kamerou a akčním dějem. Film trvá 123 minut.

Frida Kahlo prožila bouřlivý život, plný bolesti i lásky, skandální milostné aféry i fatální vztah s manželem Diegem Riverou. Do dějin se zapsala nejen jako skvělá umělkyně, ale i sexuální a politická revolucionářka s horkou jižní krví. V nějakém momentu její životní příběh s žáky zarezonuje a pochopí lépe život umělců i umělecký provoz vůbec.

Barevné mexické ulice, vášnivá hudba, krásné ženy, charismatičtí muži a bouřlivé události první poloviny 20. století tvoří nedílnou součást životního příběhu této pozoruhodné ženy. Tuto dobu doporučuji žákům vysvětlit, aby lépe pochopili jak samotnou Fridu, tak celý film.

Jakým způsobem lze použít film ve výuce?

V teoretických hodinách výtvarné výchovy, nám učitelům, mohou pomáhat ukázky z filmů, abychom žákům mohli atraktivním způsobem představit jednotlivé umělce a jejich tvorbu. Jakým způsobem to lze aplikovat ve výuce, uvádím ve webináři pro učitele výtvarné výchovy, v rámci DVPP: „Srozumitelné, funkční a v praxi ověřené návody, jak učit teorii dějiny umění“, který je akreditován MŠMT.

Pokud máte zájem o ukázku prezentace zdarma z mého eBooku Atraktivní dějiny umění. Klikněte zde.

Jak hodnotit žáky?

V rámci samostudia i skupinové výuky je vhodné žáky ocenit za jejich zájem i pozornost známkou. Lze to řešit jednoduchým testem, který můžete připravit v rámci online výuky pro zájemce v Google formulářích. V běžné výuce může test vypadat třeba takto:

 

Miluju svět výtvarného umění a mou vášní je učit výtvarnou výchovu a vytvářet učební materiály se stylem, kteří dnešní teenageři a pedagogové ocení! Můj příběh si přečtěte zde>>