Obecně se dá říct, že životopisné filmy o umělcích jsou pro žáky nudné. Najdou se však unikátní filmy o umělcích, které zaujmou i tak mladého diváka, který ještě chodí na základní školu. Pro žáky jsou atraktivní filmy, které mají strhující děj, zajímavý příběh a krásnou kameru.
V teoretických hodinách je ideální používat videa v úvodní motivační části hodiny. Když jsem s žáky probírala téma „Proč je umění tak drahé?“, zaujmula jsem pozornost žáků touto ukázkou z filmu Nedoknutelní z roku 2011. Klikněte na odkaz pro přehrání videa zde.
Nejvíce se mi osvědčilo ve frontální výuce přehrát žákům ukázku z filmu. Ideální délka videa je 2 minuty. Pro motivaci a upoutání pozornosti žáků jsou ideální trailery filmů.
Na celý film se nedoporučuji dívat v hodinách výtvarné výchovy. Koho ukázka zaujme, může se podívat doma. V hromadném vyučování bych nedoporučila sledovat filmy v rámci výtvarné výchovy, protože se vždy najde skupina žáků, kteří by mnohem raději byli v kreativním procesu.
V rámci skupinové výuky lze přehrát žákům celý film. Skupina, která sleduje film sedí v předních lavicích a kouká na film. Skupina, která je naladěna tvořit, pracuje na svých výtvarných pracích a neruší svými hlasovými projevy ostatní.
Pro žáky základní školy bych doporučila k shlédnutí tento unikátně zpracovaný film o Vincentu Van Goghovi. Z mé zkušenosti je film vhodný pro žáky sedmého, osmého a devátého ročníku. Pro žáky šestého ročníku je film ještě náročný, protože má titulky, starším žákům už to nevadí a vnoří se do děje i s nimi.
Jedná se o první film svého druhu na světě. Předlohou pro animované obrazy jsou hrané scény se skutečnými herci. Jak film vznikl je dobře objasněno v této videoukázce. Klikněte na odkaz zde: Tento záznam žáky vždy nadchne natolik, že se o film začnou přirozeně zajímat.
Film o Vincentu Van Goghovi byl natočen kombinací hraného filmu a animace originálních olejomaleb. Přesněji řečeno 66 960 originálních olejomaleb vytvořených 125 umělci z celého světa podle 94 původních van Goghových děl. Slovy tvůrců by „rozložené obrazy dokázaly pokrýt celý Londýn nebo Manhattan“.
Žákům se tento film líbí, protože vznikl jedinečným způsobem, je animovaný a má strhující děj. Tímto způsobem se seznámí zábavnou formou s životem Vincenta Van Gogha a jeho jedinečným malířským rukopisem, který dále už lehce rozpoznají od jiných umělců.
Film o malířce Frídě Kahlo bych doporučila pro žáky 9. ročníku základní školy a gymnázia. Strhující životní příběh slavné extravagantní mexické malířky Fridy Kahlo žáky upoutá dokonalou kamerou a akčním dějem. Film trvá 123 minut.
Frida Kahlo prožila bouřlivý život, plný bolesti i lásky, skandální milostné aféry i fatální vztah s manželem Diegem Riverou. Do dějin se zapsala nejen jako skvělá umělkyně, ale i sexuální a politická revolucionářka s horkou jižní krví. V nějakém momentu její životní příběh s žáky zarezonuje a pochopí lépe život umělců i umělecký provoz vůbec.
Barevné mexické ulice, vášnivá hudba, krásné ženy, charismatičtí muži a bouřlivé události první poloviny 20. století tvoří nedílnou součást životního příběhu této pozoruhodné ženy. Tuto dobu doporučuji žákům vysvětlit, aby lépe pochopili jak samotnou Fridu, tak celý film.
V teoretických hodinách výtvarné výchovy, nám učitelům, mohou pomáhat ukázky z filmů, abychom žákům mohli atraktivním způsobem představit jednotlivé umělce a jejich tvorbu. Jakým způsobem to lze aplikovat ve výuce, uvádím ve webináři pro učitele výtvarné výchovy, v rámci DVPP: „Srozumitelné, funkční a v praxi ověřené návody, jak učit teorii dějiny umění“, který je akreditován MŠMT.
Pokud máte zájem o ukázku prezentace zdarma z mého eBooku Atraktivní dějiny umění. Klikněte zde.
V rámci samostudia i skupinové výuky je vhodné žáky ocenit za jejich zájem i pozornost známkou. Lze to řešit jednoduchým testem, který můžete připravit v rámci online výuky pro zájemce v Google formulářích. V běžné výuce může test vypadat třeba takto: