Máte čas ve výtvarné výchově na vědomostní kvízy?

Používáte také kvízy ve výtvarné výchově? Já se mohu přiznat, že skoro žádná má vyučovací hodina výtvarky, která je zaměřena na rozvíjení kulturních, historických a sociálních  souvislostí, ale především na zodpovídání otázek, které žáky přirozeně zajímají se bez kvízu neobejde. Např. moje vyučovací hodina „Proč může být pisoár umělecké dílo?“ obsahuje 53 stránek prezentace a 1 stránka patří kvízu.

Dívali jste se někdy na AZ kvíz?

Nebo nyní populární pořad Na lovu?

 

A bavilo Vás to? Další otázka je… a nám už běží hlavou: „Třeba to budu vědět nebo si tipnu.“ Drtinovou většinu populace kvízy baví, teenageři nejsou výjimkou. Víte, proč ty „naše teenagery“ baví výtvarné kvízy? Protože jsou hraví, stejně jako my všichni. A protože je to jen pro zábavu! To je důležité!

A navíc! Svět výtvarného umění je plný buřičství a revolty. Žáci v pubertálním období se snadno ztotožní s příběhy umělců, protože jsou jiní… stejně jako oni… nepochopeni svým okolím. Jsem přesvědčena o tom, že je velice důležité vykládat příběhy žákům. A když jim nějaký takový příběh řeknete, věřte, nebude to pro ně nuda!

Připravte se! Hrajeme!

Návod, jak pracovat s tímto kvízem

  1. Je to skvělý úvod do hodiny! A trochu změna… Navíc ideální způsob, jak začít učit kulturní souvislosti… Bez přípravy, rovnou hrajeme! Je to přeci kvíz, takže když nevím, tak si tipnu.
  2. Abyste předešli situaci, že někteří žáci by byli zaskočeni  výtvarným kvízem, doporučuji kvíz promítnou na tabuli a ptát se celé třídy. Nedoporučuji tyto kvízy nijak hodnotit, měla by to být především pro žáky zábavné, zajímavé, překvapující, praktické!

A) „Na začátek máme tajenku, co myslíte, který malíř by to mohl být?“ Nemusíte se bát, že by žáci tuto tajenku i na obyčejné základní škole nerozluštili:) Zvládnou to!

B) Pokud  si u béčka nebudou žáci jistí, pomozte jim, ať si prohlédnou řadu obrázků a jeden z nich má odlišný rukopis.  Napovězte jim, že v celé řadě jsou obrazy od Vincenta Van Gogha, z tajenky, jen jeden je od někoho jiného? A uvidíte, co Vám odpoví. Mi se jednou jedna  žákyně sedmé třídy přihlásila a hrdě řekla: „To je Mona Lisa a ta do řady nepatří a namaloval ji Leonardo Di Caprio“,tak uvidíte, co se dozvíte Vy?

C) A u céčka začněte vyprávět ty příběhy… Ptejte se postupně „Ucho patří do řady nebo ne?“ A oni Vám odpoví…..tipnou si… Vy řekněte ano a proč…. Až si poslechnou ten neobyčejný příběh o tom, jak si Vincent Van Gogh uřízl ucho, ptejte se na další obrázek.

Jako učitelce výtvarné výchovy je pro mne přirozené, abych žákům předávala kulturní souvislosti vizuální kultury. Abych jim zasela semínko, které se možná chytne a bude růst jejich láska k umění. Protože právě my, učitelé výtvarné výchovy, máme tento DAR zahradníka! Tak vyprávějme dále…

Doporučuji vykládat příběh, tak jak byste ho říkali kamarádce u kafe typu: „Představ si, co se stalo… Víš o tom, že si Vincent uřízl ucho?“ Zkuste se vzdát výkladu před tabulí a role učitele. Buďte zábavným průvodcem a sypejte historky o umělcích, které budou vaši žáci vykládat i doma!

A co slunečnice? Patří nebo nepatří do řady?

Zkusíte si najít ve výtvarné výchově čas na tento kvíz?

  • Pokud byste měli zájem se dozvědět více o tom, co žáky přirozeně zajímá z dějin umění?
  • Chtěli byste získat e-book s „vyšperkovanými prezentacemi“, které mám odzkoušené na stovkách žáků.
  • Chtěli byste ušetřit spoustu vašeho času, energie a v neposlední řadě i peněz  a mít skvěle připravené  hodiny?
  • Chtěli byste, aby vaše teoretické hodiny měli „drive“ a energii a ti vaši „teenagery“ neměli čas se nudit?
Miluju svět výtvarného umění a mou vášní je učit výtvarnou výchovu a vytvářet učební materiály se stylem, kteří dnešní teenageři a pedagogové ocení! Můj příběh si přečtěte zde>>