Vedu si třídu do učebny výtvarné výchovy. A už netrpělivě moje nervová soustava čeká, kdo si zase zapomněl přinést umělecké potřeby, které jsem jim minulý týden zadala. Jaké duchaplné výmluvy typu: „No, já jsem to nestihl, protože těsně před zavírací dobou papírnictví píchla tramvaj kolo!“ budu nucena poslouchat. Jak se celá třída bude náramně bavit a já budu ztrácet, už tak minimální, čas 45 minut z mé hodiny.
Když jsem si představovala, že Ti, kteří to 100% zapomněli, jsou samozřejmě Ti, říkejme jim „baviči třídy“ a pravděpodobně budou přesto, že dostanou poznámku za zapomínání a náhradní zcela „zajímavý“ úkol, dělat televarieté pro celou třídu… Tuto realitu jsem neměla nikdy „ty koule“ vyzkoušet. Nemusím přece vyzkoušet všechna dobrodružství, které nabízí školní ústav!
Jednoduše! Na začátku školního roku jsem žákům sdělila, že pomůcky do výtvarné výchovy nebudou nosit. Ve třídě, samozřejmě, zavládlo bujaré nadšení a já směle pokračovala dále a donesete mi 150Kč,-! Ve školním roce je 10 měsíců, to znamená 15,-Kč na měsíc. (Doporučuji zmínit částku za měsíc!)
1) Jak ušetříte?
„Ušetříte! Protože budeme pracovat s různými uměleckými potřebami. Budeme tvořit (např. s keramickou hlínou, temperovými barvami, koupím Vám i zlatou a stříbrnou, anilinovými barvami, vodovými barvami, některými druhy akvarelových barev. Budeme používat různé tuše a inkousty, černý uhel, hnědé rudky, suché pastely, voskové pastely, inkousty, různé druhy štětců, různé rozměry výkresů a pokračujete…) „
2) Budete bez starostí!
„A když byste to všechno spočítali, tak Vás to vyjde na ….,- Kč a to je velikánská částka, proto bude lepší, když vyberu peníze. Já za vybrané peníze vše nakoupím v ne obyčejném papírnictví, ale ve velkoskladu, protože tam koupím pomůcky levněji. Přivezou nám je do školy. Pro Vás to znamená, že budete bez starostí! Přijdete do výtvarné výchovy a vše tady pro Vás budu mít přichystáno.“
3) Jak dostaneme za málo peněz hodně zábavy?
„Navíc tímto způsobem, sdílení výtvarných pomůcek s více třídami to znamená, že můžu nakoupit různé umělecké potřeby jako třeba třpytky, protože budu mít k dispozici více peněz.
4) Jak lze předcházet modulové situaci?
„Pokud z Vás někdo již má temperové barvy, štětec, herkules a voskovky doma. Nechejte si je tam. Budou se Vám hodit, když budete doma něco vytvářet. Před zahájením školního roku, kdy Vaši rodiči získali seznam pomůcek, bylo za VV jasně uvedeno donést 150Kč na celý školní rok na výtvarný materiál!“
5) Co když bude výuka online?
„Pokud nastane online výuka v některých měsících školy. Máme dvě možnosti. Jedna je, že Vám převedu část peněz, kdy bude výuka online na příští školní rok a částka příští rok bude nižší. To znamená, pokud bude 3 měsíce online výuka, 3 x 15 = 45,-Kč. Příští rok zaplatíte pouze 105,-Kč.
Druhá možnost je, že během online výuky Vám zajistím vzdělávací program online a ty peníze použiju na něj.“
6) Co s penězi?
„Peníze, které od Vás vyberu budou vloženy do školní pokladny a podle potřeby za ně budu kupovat materiál, který budeme potřebovat nebo nám bude docházet. Nemusíte mít obavy, že by se ztratila jediná vaše korunka. Vše bude vyfakturováno na školu v tomto školním roce. A já budu hlídat, aby mi vše na korunu sedělo!“
7) Jak se budeme o naše společné výtvarné pomůcky starat?
„Když si představíte školní lavici, která je plná věcí. Jsou tam zaschlé fleky od barev, ale některé ještě špiní, zbytek svačiny po někom, zmačkané papíry, 2 prázdné zmačkané PET láhve, rozházené fixy a ohryzek z jablka….
A pak si představíte prázdnou, čistou lavici, kde máte věci pouze k tomu, aby jste něco vytvořili. Je tam pouze nový výkres a tužka na návrh. Jakou lavici si vyberete? Každý koho znám i ti, kteří o sobě tvrdí, že jsou „bordeláři“ i ti kteří říkají, že „zvládají s přehledem svůj chaos“, si vyberou tu prázdnou a hlavně čistou školní lavici k práci.
To znamená, že když přijdete do výtvarné učebny, bude Vás čekat uklizená učebna, kde vše má svoje místo. To znamená, že když budu pracovat s temperovými barvami, paletou, štětci a nádobou na vodou, tak vše po sobě pečlivě umyju a uklidím. Vše dám na místo, odkud jsem si to vzal. Aby žáci, kteří přijdou po mně, měli vše tip, top a mohli se pustit do tvůrčí práce! Budete mít po sobě umyté, čisté a samozřejmě suché stoly.
A budeme to dodržovat z jednoho prostého důvodu, abychom se zde dobře cítili!“