Jak udržet pozornost žáků?

Pracujeme s teenegery. A ti nám dávají „dobrou školu“. Máme tak asi 30 vteřin, abychom je zaujaly a když se nám to nepovede, mají na nás asi podobný názor jako David Černý na Hrad.

David Černý, Plastika ruky se vztyčeným prostředníčkem namířeným na Pražský hrad, 2013

Blikající zářivka a chomáč prachu je zajímavější než my. A Vy se snažíte: „Kubo, to baroko je hrozně zajímavé, dávej pozor!“ A Kubík nic… Kubík si hraje s kružítkem, má to v paži, pak se podívá po třídě a řekne: „Heeele, tamhle letí letadlo.“ Celá třída se dívá z okna a prostě vůbec je nezajímáte!

Začala jsem pozorovat kdy, ta pozornost u těch žáků je a kdy není. Ale nemusíme mluvit jen o žácích, platí to i pro nás dospělé. My všichni posloucháme, když je to…

ZÁBAVNÉ!
Samozřejmě pro nás. Když já se budu snažit a nebude to Váš šálek kávy a tip humoru tak nic!  Takže když i pro toho žáka je to zábavné, tak má Vaši pozornost.

Když je to... UŽITEČNÉ, ZAJÍMAVÉ,

když to má ENERGII,

když je to PŘEKVAPUJÍCÍ!

A když z toho uděláte nějaký koktejl, a ten nabídnete těm žákům, tak oni laskavě otevřou své uši a smysly a máte možná na chvíli jejich pozornost. Ne z donucení, ale že sami chtějí. A toto mne vlastně učí tito naši teenegeri, kteří mají všechno, kteří všude byli. Všechno znají a je těžké je někdy zaujmout.

A připravit takový koktejl není jednoduché!

Četla jsem si RVP pro 2. stupeň ZŠ a nebylo mi jasné, jak mám docílit v praxi toho: „Žák interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků.“

Zkoušela jsem učit dějiny umění klasickou cestou výkladu učiva. No nebudu Vám lhát, měla jsem spíše pocit, že žáky otravuji s nějakými dějinami umění a že by mnohem raději tvořili. Připadala jsem si, že je to pro ně za trest a myslím, že to také tak bylo.

Následně jsem se snažila rozvíjet vědomosti o uměleckých směrech v rámci projektového vyučování ve spolupráci s dějepisářkou. Modelovali jsme z hlíny Venuše, vytvářeli projekty na téma Egypt, atd. Tímto způsobem si žáci osvojí vědomosti z daného období, ale nezískají všeobecný přehled o vizuálním umění.

Řešíte to také, jak namíchat takový koktejl?

Věděla jsem, že v roli učitelky výtvarné výchovy jsem ta, která může žáky pro dějiny umění nadchnout. Věděla jsem, že jsem ta, která jim může ukázat cestu k pochopení kulturních souvislostí. Věděla jsem, že je to může nesmírně obohatit nejenom vědomostně, ale i lidsky.

Ale dlouho jsem nemohla přijít, jak to mám udělat…

Jak se mi podařilo namíchat koktejl atraktivních dějin umění pro žáky?

Dostavil se AHA moment! Rozhodla jsem se zapojit samotné žáky a dát jim možnost vyjádřit se, co by se oni sami chtěli dozvědět o výtvarném umění. Seznámila jsem je se svým záměrem, co bych chtěla zjistit a proč. Žáci se mnou kooperovali, vyplňovali dotazníky, já je vyhodnocovala, poskytovali mi zpětnou vazbu pro můj výzkum, já připravovala prezentace na témata, které si zvolili.

A žáci, to znáte sami, jsou těmi nejlepšími konstruktivními kritiky. Takže co je baví a co ne, mi dokonale vyselektovali.

Mám pro Vás recept na koktejl pro žáky Atraktivní dějiny umění!

Vytvořila jsem metodický materiál, který oživí hodiny výtvarné výchovy. A cítím, že je nyní mým posláním seznámit učitele VV s tím, co žáky skutečně o vizuálním světě zajímá!  Bylo by mi ctí, kdybych se s Vámi mohla o své poznatky, zkušenosti a vědomosti z praxe podělit na webináři, který je akreditovaný MŠMT (v rámci DVPP): „Srozumitelné, funkční a v praxi ověřené návody, jak učit teorii dějin umění.“

Nabízím Vám vyzkoušet s žáky jednu ukázku z mých prezentací z eBooku Atraktivní dějiny umění.

Snažila jsem se eBook připravit, tak abych Vám, učitelům výtvarné výchovy, ušetřila spoustu času s přípravami a Vy tak získáte již hotové prezentace. Zároveň témata jsou vybrány samotnými žáky, co je opravdu zajímá o světě výtvarného umění. Žáci se dozví, užitečné informace pro ně, které jsou jim podány zábavnou formou, které jsou pro ně zajímavé navíc překvapující a celá vyučovací hodina je připravena tak, aby měla energii, drive.

Budu ráda, když Vaši žáci budou mít pocit, že ta hodina trvala jen 20 minut a nebudou chtít odejít a Vás budou vidět jako člověka, který jim rozumí a připravuje jim výuku na témata, které je opravdu zajímají. Téma, které si můžete vyzkoušet s žáky je: „Proč je umění tak drahé?“ Najdete ho v ukázce eBooku Atraktivní dějiny umění.

 

 

Miluju svět výtvarného umění a mou vášní je učit výtvarnou výchovu a vytvářet učební materiály se stylem, kteří dnešní teenageři a pedagogové ocení! Můj příběh si přečtěte zde>>