Používáte také kvízy ve výtvarné výchově? Já se mohu přiznat, že skoro žádná má vyučovací hodina výtvarky, která je zaměřena na rozvíjení kulturních, historických a sociálních souvislostí, ale především na zodpovídání otázek, které žáky přirozeně zajímají se bez kvízu neobejde. Např. moje vyučovací hodina „Proč může být pisoár umělecké dílo?“ obsahuje 53 stránek prezentace a 1 stránka patří kvízu.
A bavilo Vás to? Další otázka je… a nám už běží hlavou: „Třeba to budu vědět nebo si tipnu.“ Drtinovou většinu populace kvízy baví, teenageři nejsou výjimkou. Víte, proč ty „naše teenagery“ baví výtvarné kvízy? Protože jsou hraví, stejně jako my všichni. A protože je to jen pro zábavu! To je důležité!
A navíc! Svět výtvarného umění je plný buřičství a revolty. Žáci v pubertálním období se snadno ztotožní s příběhy umělců, protože jsou jiní… stejně jako oni… nepochopeni svým okolím. Jsem přesvědčena o tom, že je velice důležité vykládat příběhy žákům. A když jim nějaký takový příběh řeknete, věřte, nebude to pro ně nuda!
A) „Na začátek máme tajenku, co myslíte, který malíř by to mohl být?“ Nemusíte se bát, že by žáci tuto tajenku i na obyčejné základní škole nerozluštili:) Zvládnou to!
B) Pokud si u béčka nebudou žáci jistí, pomozte jim, ať si prohlédnou řadu obrázků a jeden z nich má odlišný rukopis. Napovězte jim, že v celé řadě jsou obrazy od Vincenta Van Gogha, z tajenky, jen jeden je od někoho jiného? A uvidíte, co Vám odpoví. Mi se jednou jedna žákyně sedmé třídy přihlásila a hrdě řekla: „To je Mona Lisa a ta do řady nepatří a namaloval ji Leonardo Di Caprio“,tak uvidíte, co se dozvíte Vy?
C) A u céčka začněte vyprávět ty příběhy… Ptejte se postupně „Ucho patří do řady nebo ne?“ A oni Vám odpoví…..tipnou si… Vy řekněte ano a proč…. Až si poslechnou ten neobyčejný příběh o tom, jak si Vincent Van Gogh uřízl ucho, ptejte se na další obrázek.
Jako učitelce výtvarné výchovy je pro mne přirozené, abych žákům předávala kulturní souvislosti vizuální kultury. Abych jim zasela semínko, které se možná chytne a bude růst jejich láska k umění. Protože právě my, učitelé výtvarné výchovy, máme tento DAR zahradníka! Tak vyprávějme dále…
Doporučuji vykládat příběh, tak jak byste ho říkali kamarádce u kafe typu: „Představ si, co se stalo… Víš o tom, že si Vincent uřízl ucho?“ Zkuste se vzdát výkladu před tabulí a role učitele. Buďte zábavným průvodcem a sypejte historky o umělcích, které budou vaši žáci vykládat i doma!