Je říjen 2020… Opět začínáme učit distanční formou a já píšu šesťákům email: „Dobrý den, budeme mít výtvarnou výchovu online! V pondělí v 9.00 v Učebně na Googlu. Přihlaste se odkazem včas. Budu se na vás těšit!“ V chatu mi přijde blesková odpověď: „A když máme normálně dvojhodinovku můžeme mít přestávku a že bychom měli zapnuté kamery, jako bychom měli přestávku ve třídě?“ Uvědomuji si tuto potřebu žáků a odepisuji: „ANO, přesně tak to uděláme:)“
Samozřejmě výtvarná výchova, tak jako ostatní výchovy, je pro žáky předmět, ve kterém mohou vypustit ventil a odreagovat se. A hlavně být spolu! Něco prožít společně… a ze zkušenosti s online výukou z jara 2020 je mi jasné, že pouhé zadávání úkolů online absolutně nenaplňuje tuto primární potřebu třídy ve výtvarné výchově.
Překvapili mě zejména mladší žáci na 2.stupni ZŠ. Přáli si mít online výuku výtvarné výchovy prostřednictvím videokonferencí každý týden. Jeden důvod mi byl již jasný:) Samozřejmě ty online přestávky! Měli jsme dvouhodinovku druhou a třetí hodinu, to znamená 20 minut se všemi kamarády ze třídy online. Výhoda online přestávky je, že víte, že ve třídě nerozbijí okno, když máte zrovna dozor na chodbě.
Ptala jsem se jich proč chtějí mít výuku online? A jejich důvody byly právě tyto: „Online hodiny výtvarky jsou zábavné! Nemusíme si psát žádné zápisy. Je v nich sranda a dozvíme se plno nových, zajímavých věcí.“
Zjistila jsem také, že aby žáci udrželi pozornost a výuka pro ně byla zajímává i vizuálně, je důležité měnit slidy v prezentaci častěji. Je optimální, aby jedna vyučující hodina měla prezentaci kolem 40 slidů + nějaká videa. Naši žáci, kteří online doslova žijí, jsou zvyklí na spoustu vizuálních podnětů a lehce ztrácí pozornost.
A to je dost zásadní věc! Protože, to co fungovalo na žáky před deseti lety, dnes už neplatí. Čím to je? Je to celkem jednoduché vysvětlení. Stala se tady jedna věc, kterou si učitelé často neuvědomují, jak se těm kterým to vymysleli bohužel povedlo a učitelé jsou toho svědky v přímém přenosu vyučování ve třídě. O co jde?
V online světě se hodně přitvrdilo… Dnes jsou velice agresivní typy poutače pozornosti: Tik Tok, Instagram a Facebook mají stories a reels, což jsou 10 vteřinové videa, kdy se odehrává celý příběh, často sestřihaný tak dobře jako trailer filmu. A ti teenagery si srolují jedno video a jdou ihned na stovky dalších. A pak je zaujměte nějakým souvislým dějem? Ať jsou u něčeho chvilku tou svou pozorností? Je to čím dál tím těžší.
Žijeme tím, kde máme tu pozornost, a když ji máme přežranou, zfetovanou tím obrovským množstvím podnětů, tak se nemůžeme divit, že se na tom stáváme závislý… a běžná výuka, která fungovala před 10 lety, dnes nemá šanci a udržení pozornosti se stává stále větším a větším problémem.
O tom, jak se mi daří udržet pozornost žáků nejen v online výuce jsem napsala stejnojmenný článek. Přečíst zde.
ALE na kvalitní přípravu, která je vizuálně zajímá je zapotřebí spousty času, čehož se v praxi nedostává!
Mrkněte na více informací o webinářích, které pořádám ZDE:)
Každopádně budovat vztah k umění u žáků má obrovský smysl! A je to koneckonců i naše poselství, nás, učitelů výtvarné výchovy. Pokud vás zajímá, co řekli učitelé VV o mých webinářích, klikněte ZDE:)