Výtvarná výchova online? Jako vážně?

Je říjen 2020… Opět začínáme učit distanční formou a já píšu šesťákům email: „Dobrý den, budeme mít výtvarnou výchovu online! V pondělí v 9.00 v Učebně na Googlu. Přihlaste se odkazem včas. Budu se na vás těšit!“ V chatu mi přijde blesková odpověď: „A když máme normálně dvojhodinovku můžeme mít přestávku a že bychom měli zapnuté kamery, jako bychom měli přestávku ve třídě?“ Uvědomuji si tuto potřebu žáků a odepisuji: „ANO, přesně tak to uděláme:)“

Samozřejmě výtvarná výchova, tak jako ostatní výchovy, je pro žáky předmět, ve kterém mohou vypustit ventil a odreagovat se. A hlavně být spolu! Něco prožít společně… a ze zkušenosti s online výukou z jara 2020 je mi jasné, že pouhé zadávání úkolů online absolutně nenaplňuje tuto primární potřebu třídy ve výtvarné výchově.

Co mne překvapilo v rámci online výuky výtvarné výchovy?

Překvapili mě zejména mladší žáci na 2.stupni ZŠ. Přáli si mít online výuku výtvarné výchovy prostřednictvím videokonferencí každý týden. Jeden důvod mi byl již jasný:) Samozřejmě ty online přestávky! Měli jsme dvouhodinovku druhou a třetí hodinu, to znamená 20 minut se všemi kamarády ze třídy online. Výhoda online přestávky je, že víte, že ve třídě nerozbijí okno, když máte zrovna dozor na chodbě.

Ptala jsem se jich proč chtějí mít výuku online? A jejich důvody byly právě tyto: „Online hodiny výtvarky jsou zábavné! Nemusíme si psát žádné zápisy. Je v nich sranda a dozvíme se plno nových, zajímavých věcí.“

Co se mi osvědčilo po technické stránce?

  1.  Mít kameru obrazovky ze shora nebo v úrovni očí!

    • Vždy se ujistěte, že vás vaše webkamera snímá vodorovně a nebo shora. Nikdy ne zespod! Nepůsobí to příliš lichotivě pro obličej. 🙂
  2.  Dobře nasvícený obličej!

    • Mějte dobré osvětlení a zkontrolujte si, že máte dobře nasvícené oči a světlo vám nedělá silné stíny.
  3.  Důležité je i pozadí!

    • Dbejte na to, co je vidět za vámi.
  4.  Využít možnosti nahrát si vyučovací hodinu

    • Je to skvělá možnost zpětné vazby pro vás:) Váš dojem z vyučovací hodiny je jedna věc a možnost shlédnout samu sebe reálně z pozice žáka při vyučování je věc druhá.

Co se mi osvědčilo po vizuální stránce?

Zjistila jsem také, že aby žáci udrželi pozornost a výuka pro ně  byla zajímává i vizuálně, je důležité měnit slidy v prezentaci častěji. Je optimální, aby jedna vyučující hodina měla prezentaci kolem 40 slidů + nějaká videa. Naši žáci, kteří online doslova žijí, jsou zvyklí na spoustu vizuálních podnětů a lehce ztrácí pozornost.

A to je dost zásadní věc! Protože, to co fungovalo na žáky před deseti lety, dnes už neplatí. Čím to je? Je to celkem jednoduché vysvětlení. Stala se tady jedna věc, kterou si učitelé často neuvědomují, jak se těm kterým to vymysleli bohužel povedlo a učitelé jsou toho svědky v přímém přenosu vyučování ve třídě. O co jde?

V online světě se hodně přitvrdilo… Dnes jsou velice agresivní typy poutače pozornosti: Tik Tok, Instagram a Facebook mají stories a reels, což jsou 10 vteřinové videa, kdy se odehrává celý příběh, často sestřihaný tak dobře jako trailer  filmu. A ti teenagery si srolují jedno video a jdou ihned na stovky dalších. A pak je zaujměte nějakým souvislým dějem? Ať jsou u něčeho chvilku tou svou pozorností? Je to čím dál tím těžší.

Žijeme tím, kde máme tu pozornost, a když ji máme přežranou, zfetovanou tím obrovským množstvím  podnětů, tak se nemůžeme divit, že se na tom stáváme závislý… a běžná výuka, která fungovala před 10 lety, dnes nemá šanci a udržení pozornosti se stává stále větším a větším problémem.

O tom, jak  se mi daří udržet pozornost žáků nejen v online výuce jsem napsala stejnojmenný článek. Přečíst zde. 

Co se mi osvědčilo po obsahové stránce?

  1. Zjistila jsem formou dotazníkového šetření, co přirozeně zajímá žáky o světě výtvarného umění.
  2. Připravila jsem jednotlivé vyučovací hodiny na témata, o kterých se žáci chtějí dozvědět praktické, užitečné, ale i překvapující informace.
  3. Vyzkoušela a mnohokrát jsem přepracovala vyučovací hodiny pro potřeby žáků, abych maximálně zaujala jejich pozornost.
  4. Vytvořila jsem vizuálně zajímavé prezentace k jednotlivým vyučovacím hodinám tak, aby výuka měla „drive“ a energii.
  5. Svoje „know how“ a veškeré materiály sdílím s učiteli VV na webinářích, abych jim ušetřila čas s přípravou vyučovacích hodin, kterého se v praxi mnohdy nedostává.

Kvalitní příprava je nejen v online výuce klíčová!

ALE na kvalitní přípravu, která je vizuálně zajímá je zapotřebí spousty času, čehož se v praxi nedostává!

Mrkněte na více informací o webinářích, které pořádám ZDE:)

Každopádně budovat vztah k umění u žáků má obrovský smysl! A je to koneckonců i naše poselství, nás, učitelů výtvarné výchovy. Pokud vás zajímá, co řekli učitelé VV o mých webinářích, klikněte ZDE:)

 

 

 

 

Miluju svět výtvarného umění a mou vášní je učit výtvarnou výchovu a vytvářet učební materiály se stylem, kteří dnešní teenageři a pedagogové ocení! Můj příběh si přečtěte zde>>